Ikutan Ramai

Wednesday, December 9, 2009

Panduan Membeli DSLR


Membeli kamera DSLR (Digital Single Reflex Lens) pertama anda adalah salah satu keputusan besar yang akan anda buat. Harga DSLR telah jatuh sehingga jurugambar amatur dan juga peminat  yang serius dalam bidang ini mampu membeli sebuah DSLR pada harga yang kurang dari RM2000.

Bagaimana anda memilih DSLR yang pertama anda?, jenama apa?, lensa jenis apa? dan berapakah harganya? Jika anda seorang jurugambar yang profesional, anda pasti telah tahu model, jenama, lensa dan filter yang ingin dibeli. Tetapi bagi yang pertama kali ingin membelinya macam mana? Di sini saya akan sertakan tip-tip untuk membeli kamera DSLR yang pertama anda. Sama ada untuk diri sendiri atau pun sebagai hadiah untuk yang tersayang. (beli la kat aku satu...)

1.  Senaraikan apa ciri-ciri yang anda inginkan dalam DSLR yang akan anda beli dan berapakah bajet yang anda ada. Contohnya berapa Mega pixels yang anda inginkan? adakah rakaman video penting untuk anda? adakah anda akan beli aksesori tambahan?

Seperti mana teknoloji, apabila anda membeli yang terbaru dan tercanggih harganya mestilah tinggi. jadi anda letakkan apakah ciri-ciri yang penting untuk anda dulu.

2.  Selalu membaca dan membuat research tentang DSLR, dan cari yang selalu di syorkan oleh majalah atau pun website seperti CNET dimana mereka boleh memberi cadangan tentang DSLR terbaru atau pun yang sedang berada dipasaran. (selalunya akan ada feedback dari pengguna yang pernah beli DSLR tersebut atau pun anda boleh layari Amazon.com sebab disitu pun banyak list DSLR mengikut pembelian)

3.  Pergi ke kedai-kedai yang hanya menjual kamera, jangan ke kedai elektronik atau pun gudang2 (tinggal kan duit dirumah) cari kamera yang anda ingin beli dan cuba rasa sendiri macam mana bila kita pegang kamera tu. Sebab DSLR ni boleh jadi besar bagi sesetengah orang. dan cuba tengok melalui viewfinder kamera tu. bukan melalui skrin LCD, selesa atau tidak. Jenama yang berlainan meletakkan butang kawalan di sebelah kiri atau sebelah kanan anda. kalau anada tak pasti anda boleh bertanya dengan jurujual kedai tersebut. (selalunya depa akan tolong punya lah...)

4.  Apabila membeli kamera anda perlu tahu tentang harga kamera dan juga lensanya sbb dua barang nie berlainan harga... tetapi selalunya depa jual sebagai kit maksudnya kamera ngan lensa sekali. (pilih kamera yang boleh pakai banyak jenama lensa... bukan yang boleh pakai satu jenama saja.. sbb selalunya lensa mahal.... kadang2 lebih dari kamera tu lagi... tp selalunya lebih la... banyak yang syorkan Nikon. sbb ada lensa jenama Tamron, Sigma dan berbagai jenis lagi dan harga dia murah skit dari brand lain... tp kena survey la. kalau nak survey boleh klik di banner Shashinki di sebelah kanan blog nie. Shashinki harga dia ok gak...

5.  Apa yang penting ialah survey dan bandingkan harga di kedai2 lain... kit lensa apa yang datang dengan kamera tu. Berbaloi ke tak? dan apa lagi free gift yang kedai tu bagi bila kita beli kat dia. Mcm saya, masa saya beli Canon Powershot saya tu, kedai tu bagi diskaun RM100 dari harga pasaran, Tripod, memory card 4gb, beg. kay... takat nie jer... kalau ada yang silap atau terkurang pasal tip nie... tolong bagi tau ek?

(Sumber dari eHow)


14 comments:

ahleh said...

good tips bro =)
nti leh tips yg bro bg ahahah

Aidi-Safuan said...

wahhh...sangat berguna la tips nih...
thanx a lot!

A.I said...

(*_*) - tutup mata takmo baca!

huhuwaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Shahrin Zaidy Ahmad said...

terima kasih... atas komen anda.. aik Ai apasal takmo buka mata... buka la... tgk la.. hehe.. sja nak perangat ko... :)

alang said...

Salam ziarah. Tgh pening skrang nie. Nk beli Sony Alpha, Canon or Nikon. Tapi rasanya budget cukup2 nk beli sony je. Nikon tu kena nanti2. :D

Nice entry bro.

Shahrin Zaidy Ahmad said...

sye tengok sony alpha A230L harga dia dalam RM1799.00. kat tempat lain mungkin bole dapat murah lg.. yg penting survey.. sony lens dia limited dengan lens Minolta dan Konika Minolta jer... takat nie la... akan datang mungkin akan ada co. laen yg buat lens untuk dia

rapheydhillo said...

Salam,
Saya menggunakan D60 & tengah mencari lens yg sesuai. Ada any particular lens tak utk amatur mcm saya ni?
TQ

CeRiteRa cHiNta VioLet said...

hyee...thn x4 de info...
emm dlu tringin gak nk bli Nikon/ Sony DSLR..tp dh xjd bli sbb mmber ckp srvis utk fungus mahal lorrr..xlarat nk jge klu mhl2..
emm skrg tgh srvey DC Sony t90..bg komen cket psl T90 ni blh?? nk tmbh info

k thnx

Anonymous said...

membaca seluruh blog, cukup bagus

TMUkmkd said...

yoy! aku baru je try-try nikon d40 semalam :p
bukan aku punya.
tah bila la nak beli ni

p.s dan tiba2 datang sorang member bawak nikon d5000 pulak T_T

Anonymous said...

salam...
dah puas survey dan banding...

nikon d5000 akhirnya dibeli. tak sampai sebulan, D90 lak turun harga... alaaahaaai

:)

ezord said...

Best...baru ingat nak sambar satu.i'll consider this tips..thanks :)

Shahrin Zaidy Ahmad said...

Kalau ada budget... saya syorkan D7000 nikon... sambar dengan 50mm lens 1.8.... potrait canteek..

♥WEIYDAWEINGWAFFA♥ said...

D7000?? meletopp!! bila mau upgare xtao nim..terbaikkk!! tp dah termakan racun canon ni...aduss!!

bro..mintak share ni kat blog shayer..tp saya link dah ke blog bro balik..gud info r bro..thanks!!


Kalo free meh ler singgah my blog....klik je link ini --> mummylovers blog